Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade

fredag 3 december 2010

SOLSKENSBULLA

1 pkt.jäst

100 g. smör

3 dl. mjölk

½ tsk salt

1dl.socker

ev.2tsk.kardemumma

ca:9 dl vetemjöl

2dl.marsankräm el.vaniljsås till fyllning

1 ägg till pensling

50 g smör+ 1½dl strösocker till garnering

Smula sönder jästen i en bunke,smält matfett i en kastrull på svag värme.Tillsätt mjölk.Låt blandningen bli fingervarm.Häll den ljumma vätskan över jästen så den löser sig.

Tillsätt salt,socker o ev.kardemumma.Mät mjölet genom att hälla den direkt från påsen.Tillsätt drygt2/3 av mjölet.

Arbeta degen kraftigt med en träsked ca:8 min.Tills degen blir blank,smidig & släpper från kanten.Jäs under duk ca:30 min.till dubbel strl.

Arbeta ihop degen & ta sedan upp den på mjölat bakbord.Tillsätt mer mjöl om det behövs & arbeta degen smidig.

Dela degen i två delar.Rulla ut en bit deg till en längd & dela den i 12 lika stora delar.Rulla till släta bullar på en plåt med bakplåtspapper på.Låt jäsa 15 min.

Häll vaniljkräm i en spritspåse.Gör en grop i mitten av varje bulla & fyll med kräm.Låt bullarna jäsa ytterligare 10 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg & grädda mitt i ugnen 5-10 min.Låt bullarna svalna på galler under duk.

Efter gräddningen penslas bullarna med smält smör & doppas i strösocker.

5 kommentarer:

  1. De ser ju underbart goa ut men, nej... jag har inte tid just nu. Fast har du lust så får du gärna skicka några hit ner till södern ;))
    Fast jag sparar receptet för kommande ledigheter.
    Kram Allis

    SvaraRadera
  2. Såna har jag gjort en gång...dom blev döbakade ;D


    Godmorogn!

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut, ha en trevlig helg/ Sabina

    SvaraRadera
  4. Oh vad smaskens det ser ut...mums

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Jag är så glad för att du lämnar en kommentar.
Om du inte har blogg, går det ändå att lämna.
markera bara "Anonym"
Tack!