Related Posts with Thumbnails

Bloggintresserade

fredag 27 augusti 2010

Marinerade steken

Gnid in salt och peppar på steken (nöt el. älg )Sätt in köttet i ugn 125 grader 1-3 tim (ca:1 kg Kött )
köttet ska ha en inner temperatur på 70 grader.ta ut den och låt vila 10 minuter.
Nu blandar du marinaden:
1½ dl.soya
½ dl. vitvinsvinäger
2 msk. honung
3-4 pressade vitlöksklyftor
½msk. sv.peppar
½msk torkad timjan
Ta dubbla plastpåsar och häll i marinaden + köttet.förslut påsen och ha i kylen 2- dygn.
Skär sedan upp i tunna skivor och ringla ev. över lite marinad.(överbliven marinad kan man göra en god sås på,tillsätt bara grädde.



Smaklig måltid.

3 kommentarer:

  1. Gott me stek de va längesen jag åt!
    Ha en fin helg
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för att du kikade in hos mig. Mitt mål är oxå 10 kg. Får se hur det går. Håller med dig om att det är skitjobbigt att vara hungrig!

    SvaraRadera
  3. Ja, lax är en av mina favoriträtter :) super gott!

    Men det här receptet du skrev lät också väldigt gott!!
    Och såsen man kan göra på marinaden av en stek är ju sååå god!!

    SvaraRadera

Jag är så glad för att du lämnar en kommentar.
Om du inte har blogg, går det ändå att lämna.
markera bara "Anonym"
Tack!